وجود 127 بيمار تالاسمي ماژور
نوشته شده توسط : انجمن

فرزام بيدارپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: بيماري تالاسمي يك بيماري كم خوني است كه از طريق ارثي و ژنتيك به افراد منتقل مي‌شود.
وي افزود: هم‌اكنون سه تا پنج درصد مردم كردستان ناقل بيماري تالاسمي مينور هستند و 127 نفر نيز به بيماري تالاسمي ماژور مبتلا هستند.
معاون بهداشتي درماني دانشگاه علوم پزشكي كردستان گفت: بدن افرادي كه تالاسمي ماژور دارند در ساخت گلبول قرمز دچار مشكل مي‌شود و كم خوني شديد در آنها پديدار مي‌شود.
بيدارپور تصريح كرد: استان كردستان جزو مناطق كم شيوع از نظر بيماري‌هاي تالاسمي در سطح كشور است.
وي با اشاره به علائم و نشانه‌هاي اين بيماري اضافه كرد: بيماري تالاسمي يك بيماري خوني وراثتي است كه مهم‌ترين نشانه‌هاي آن، رنگ‌پريدگي، خستگي و ضعف مفرط است كه عدم خون‌رساني صحيح و كافي به بافت‌هاي مختلف بدن، موجب بروز اين بيماري مي‌شود.
معاون بهداشتي درماني دانشگاه علوم پزشكي كردستان با اشاره به راه‌هاي پيشگيري از بيماري تالاسمي بيان داشت: شناسايي ناقلين بيماري تالاسمي و مشاوره ژنتيكي قبل از ازدواج گامي مهم در كاهش تولد نوزادان مبتلا به نوع شديد تالاسمي و بروز آن در جامعه است.
بيدارپور با بيان اينكه بيماري تالاسمي به عنوان يك معضل بهداشتي، سلامت مردم را تهديد مي‌كند، اظهار داشت: اين بيماري هرساله بخش عظيمي از بودجه سلامت كشور را به خود اختصاص مي‌دهد.
وي تصريح كرد: بيماري تالاسمي از جمله بيماري‌هاي ژنتيكي مهم در دنياست و آمار ناقلان آن در قاره آسيا كه كمربند تالاسمي است، اكثر كشورهاي منطقه را در بر مي‌گيرد كه سالانه تعداد زيادي بيمار تالاسمي ماژور در اين منطقه متولد مي‌شوند.
معاون بهداشتي درماني دانشگاه علوم پزشكي كردستان خاطرنشان كرد: بيماري تالاسمي يكي از مشكلات امروزي بسياري از كشورهاي جهان است و با توجه به اينكه اين بيماري يك كم‌خوني ارثي است و مي‌تواند به فرزندان انتقال يابد براي جامعه و والدين مشكلات عديده‌اي ايجاد مي‌كند.
بيدارپور در پايان اضافه كرد: تشخيص ناقلان قبل از ازدواج در سطح مدارس، اصناف، سربازخانه‌ها و دانشگاه‌ها و تشخيص ناقلان در مرحله ازدواج و پس از ازدواج كه شامل تشخيص ناقلان در بين زنان باردار، تشخيص بيمار در مرحله جنيني و انجام سقط درماني از مهم‌ترين راه‌هاي تشخيص و پيشگيري از بيماري تالاسمي ماژور است.




:: بازدید از این مطلب : 351
|
امتیاز مطلب : 125
|
تعداد امتیازدهندگان : 38
|
مجموع امتیاز : 38
تاریخ انتشار : 17 آبان 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: