سطح آگاهي جامعه نسبت به تالاسمي اندك است
نوشته شده توسط : انجمن

رييس انجمن تالاسمي خوزستان گفت: با توجه به اين‌كه بسياري از افراد جامعه حتي دانشجويان درباره بيماري تالاسمي اطلاع كافي ندارند براي پيش‌گيري از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمي ماژور لازم است اطلاع‌رساني در زمينه تالاسمي و انجام آزمايش‌هاي تشخيصي در هر بارداري افزايش يابد.

 

دكتر فروزان صادقيان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار داشت: متاسفانه با پرسش كارشناسان از شهروندان و حتي دانشجويان در مورد تالاسمي، متوجه شديم كه سطح آگاهي جامعه نسبت به اين بيماري اندك است و حتي برخي افراد مبتلا به تالاسمي مينور نيز اطلاع دقيقي از وضعيت اين بيماري و شرايط ازدواج ندارند.

 

رييس انجمن تالاسمي خوزستان خاطرنشان كرد: زماني كه يك فرد مبتلا به تالاسمي مينور با فردي ديگر كه او نيز مبتلا به تالاسمي مينور است ازدواج كند شانس ابتلاي فرزند دو نفر به تالاسمي ماژور در هر بارداري 25 درصد و تالاسمي مينور 50 درصد است و 25 درصد نيز احتمال دارد نوزاد سالم باشد.

 

وي بيان كرد: در حال حاضر انجام آزمايش‌هاي پيش از ازدواج اجباري شده ولي مشاهده مي‌شود كه در بسياري موارد زوج‌هاي مبتلا به تالاسمي مينور بدون توجه به نتيجه آزمايش در 90 درصد موارد تصميم‌ مي‌گيرند با هم ازدواج كنند.

 

صادقيان گفت: در حال حاضر به نظر مي‌رسد در بسياري موارد نمي‌توان مانع ازدواج زوج‌هاي مبتلا به تالاسمي مينور شد. پس بهتر است اطلاع‌رساني درباره انجام آزمايش‌هاي تشخيصي ( PND ) در هر بارداري افزايش يابد.

 

وي افزود: برخي زوج‌هاي مبتلا به تالاسمي مينور تصور مي‌كنند اگر در بارداري نخست فرزند آنها سالم بود، احتمال ابتلاي فرزند دوم به تالاسمي وجود ندارد و اين در حالي است كه احتمال ابتلا نوزاد به تالاسمي ماژور از مادر و پدر مينور در هر بارداري برابر است.

 

رييس انجمن تالاسمي خوزستان گفت: زوج‌هاي مبتلا به تالاسمي مينور لازم است در هفته دهم هر بارداري آزمايش‌هاي تشخيصي را انجام دهند تا از سلامت جنين اطمينان يابند.

 

وي افزود: طبق قوانين كشور سقط جنين در شرايط خاص تا پيش از 16 هفتگي مجاز است و با انجام آزمايش تشخيصي مي‌توان از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمي ماژور پيش‌گيري كرد.




:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 145
|
تعداد امتیازدهندگان : 47
|
مجموع امتیاز : 47
تاریخ انتشار : 18 آبان 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: